VitFAv100

نتیجه های بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در متن
Post Type Selectors
فیلتر بر اساس دسته بندی
استان گیلان
خرید و نگهداری خانه
شهر خشکبیجار
شهر رشت
گیلانگردی
متفرقه
نکات حقوقی ملک

فروش مال غیر : فروش یک ملک به چند خریدار

فروش مال غیر - ویترین ملک

فهرست مطالب این نوشته

فروش مال غیر : فروش یک ملک به چند خریدار

در صورت فروش قولنامه ای زمین بدون سند به دو نفر تکلیف چیست؟

اگر شخصی ملکی را یکبار به فردی و دوباره همان ملک را به فرد دیگری بفروشد مرتکب جرم فروش مال غیر گشته است. یا فروشنده ملکی که متعلق به خودش نیست و اجازه فروش آن را نیز ندارد با سو نیت و آگاهی از ضرر زدن به مالک ام ملک،به فرد دیگری بفروشد. طبق (ماده یک قانون مجازات در ارتباط با انتقال و فروش مال غیر مصوب پنجم فروردین 1308) کلاهبردار محسوب شده و مجازات می‎شود.

مجازات فروش مال غیر

در قانون جدید ، فروش مال غیر ۶ ماه تا ۳سال و نیم حبس برای فروشنده به همراه دارد. به علاوه رد مال که باید
عین مال (پول گرفته شده از خریدار و پس دادن ملک) به صاحب اصلی مسترد گردد.

ضمن اینکه اگر متخلف از کارکنان دولت باشد، به انفصال از خدمات دولتی نیز محکوم می‌شود.

آیا خریدار مالِ غیر هم مجازات می‎شود؟

چنانچه خریدار در زمان معامله آگاه باشد که ملک به فروشنده تعلق ندارد یا فروشنده مجاز به فروش این ملک نیست و با اینحال اقدام به خرید ملک از وی کند، از نظر قانون همدست فروشنده تلقی (معاون جرم) تلقی میگردد.

شرایط گذشت از تخلف ِ فروشنده مال غیر

اگر مال فروخته شده، ارزش کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد، در قانون جدید شامل جرایم قابل گذشت شده و با گذشت شاکی خصوصی، مجازات وی متوقف شده و دیگر مجازات نمیشود
اما در اموال بالای ۱۰۰ میلیون تومان ، حتی با گذشت و بخشش شاکی ، قابل پیگیری و محاکمه میباشد.

شخصی که بدون اطلاع و نیت قبلی (بر فرض اثبات) اقدام به فروش دوباره ملکی کند که قبلا توسط شخص دیگری فروخته شده است مجازاتی شامل حالش نمی‎شود.

شکایت از فروشنده مال غیر در دادگاه - ویترین ملک

خریداران باید چه کار کنند؟

هر خریدار باید جداگانه با در دست داشتن سند کلاهبرداری مانند قرارداد بر علیه فروشنده شکواییه مطرح کند.

صاحب ملک هم با جمع کردن استشهاد محلی و تماس با پلیس ادعای خود را مبنی بر صاحب ملک بودن و اینکه هم اکنون ملک به فرد دیگری فروخته شده مطرح کرده و در نهایت استشهاد محلی و صورتجلسه پلیس بعلاوه اسناد مالکیت خود را برداشته و به دفاترخدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کند.

محل شکایت

محل شکایت باید شهری باشد که فروشنده مال غیر سکونت دارد. چنانچه محل فرد کلاهبردار مشخص نیست میتوانید در شهر خودتان اقدام به شکایت کنید.

مرحله بعدی را خود دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام خواهند داد، آنها پرونده را به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به آن را داشته باشد ارجاع میدهند. دادگاه به یکی از شعبات ارجاع داده و در ان شعبه تاریخ رسیدگی تایین شده و به شاکی پیامک ارسال میکند تا در تاریخ ذکر شده ادعای خویش را مطرح کند و اسناد خود را ارائه دهد.

مدت زمان رسیدگی به شکایت فروش مال غیر از فروشنده!

نکته ای که بسیار اهمیت دارد، فروش مال غیر 1 سال مهلت طرح شکایت و 10 سال مهلت تعقیب می باشد که در صورت عدم اقدام در این مدت افراد متضرر امکان رسیدن به حق خود در جرم فروش مال غیر را از دست خواهند داد.

یعنی اگر ملکی را که متعلق به فرد دیگری است، واسطه ای به شما بفروشد، یکسال مهلت دارید تا از وی شکایت کنید، و مرجع کیفری هم ده سال مهلت دارد تا نتیجه را مشخص کند. وگرنه جرم رخ داده مشمول مرورزمان شده و قابلیت پیگیری را از دست می دهد.

اشتراک
اعلان ِ
guest
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات
مشاوره خرید زمین و ویلا